Chrudim


Okresní město Chrudim leží na řece Chrudimce jižně cca 15 km od krajského města Pardubice. Počet obyvatel
čítá zhruba 24 tis Městem probíhá několik železničních tratí lokálního významu a to: 016 Borohrádek - Chrudim,
017 Chrudim město - Heřmanův Městec a 238 Pardubice - Chrudim - Havlíčkům Brod. MHD je zde provozována
výhradně společností Connex Východní Čechy, a.s. na sedmi linkách z toho ve všední den jsou v provozu 5 a
o víkendech 2. Jejich vedení je dáno nedávnou výstavbou okruhu kolem celého města, dále potom polohou významných
sídlišť na jihu a východě města a polohou průmyslových zón v oblasti Tovární ulice a bývalého areálu Transporty.
Jejich interval bývá v drtivé většině případů půlhodinový až hodinový. I když
byly snahy přiblížit cestujícím jízdní řády do klasické podoby MHD již na přelomu let 2003/04 se JŘ vrátily do
ne zcela přehledné podoby "Čsad", zejména pak odlišení od příměstských
linek na společných zastávkách je minimální. Vozový park tvoří 4 klasické městské
Karosy v barvách Connexu a dva SORy. S tímto vozovým parkem je poté dopravce schopen garantovat i spoje s přepravou invalidů. Autobusy, dle údajů přepravce, najezdí v provozu
MHD Chrudim 230 022 km.
Cyklobus na linkách MHD
(19. 6. 2006 , Petr Ježek)
Na linkách MHD v Chrudimi je možné se setkat i s tzv. nestálým vozovým parkem. Mezi tento lze zařadit jak linkové typy jako jsou
Karosa Cxxx či Sor C atp. Jedná se většinou o přejezdy či ev. záskok za rozbitý vůz určený výhradně pro MHD
Chrudim. Mezi velkou raritu můžeme zařadit přítomnost cyklobusu Connexu Východní Čechy na lince 1 dne 18. června 2007
(byť se jedná o původní vůz MHD Chrudim). Jak dokumentují přiložené fotografie vůz Karosa B732 HB
64-12 byl pro účely přepravy kol předělán z běžného "béčka". Jeho původní podobu naleznete v přehledu vozidel. Linková orientace se "krčí" nenápadně vpravo dole za čelním sklem. Mírné zmatení
cestující tak mohli nastupovat do zcela jasně označeného cyklobusu a to jak zpředu tak i za zadním sklem.
Konec MHD na Resselově náměstí
(aktualizace 30.5.2007 , Petr Ježek)
V souvislosti s rekonstrukcí Široké ulice definitivně vyloučilo město Chrudim MHD ze středu města. Tato
rekonstrukce, která spočívala ve vydláždění Široké ulice měla
"znepříjemnit" používání IAD v centru města. Po celé délce ulice totiž bylo vystavěno 17 schodů, které musí auta překonávat.
Místo, zřejmě zamýšleného, efektu
se ale dostavily dlouhé kolony aut pomalu najíždějící na překážku. V místním tisku dokonce proběhla zpráva o několikanásobně zvýšené
koncentraci
výfukových plynů. Chrudim se tak stala odstrašujícím příkladem vyřešení dopravní situace v centru města. Posuďte sami: několikanásobně zvýšený provoz
aut, a to v obou směrech, zvýšení koncentrace škodlivin a definitivní vyloučení MHD z centra města!!!
Prototyp vozu SOR BN12
(30. 6. 2006 , Petr Ježek)
Městská doprava v Chrudimi zaznamenává další kroky ve svém rozvoji. Poté co se ve městě rozmístily nové "městské" označníky
stanic MHD, objevují se i změny ve vozovém parku. V prvním čtvrtletí zakoupil přepravce za finančního přispění města Chrudim nízkopodlažní vůz
typu SOR BN12 (třídveřová verze). Tento vůz disponuje kompletní sadou orientačních cedulí a jako jediný oznamuje číslo linky i za zadním sklem. Další
novinkou je provoz prototypu právě tohoto typu vozidla (Sor BN12), tentokráte v čtyřdveřové verzi (viz. foto). Vůz není osazen digitálními
ukazateli
linkového vedení, tedy tak jak se v roce 2004 objevil na prezentaci v pardubické MHD. Jako majitel je na bočnici uveden Connex Východní Čechy, další
podrobnosti pobytu vozu v Chrudimi redakce zjišťuje.
Setkání ve stanici...
(24.02.2005 ,Petr Ježek)
Město městem tvoří mnoho zřetelných prvků. Mezi ně patří i rozvinutá a zároveň funkční MHD. V Chrudimi je tomu tak napůl. Stále lze
spatřit autobusy plné vzduchu, a samozřejmě bez lidí, na druhou stranu i přeplněné školní spoje, svážející studenty a pracující z okrajových sídlišť. Není
proto nouze i o takové městotvorné prvky, jako na snímku zachycené, 2 vozy MHD v jedné stanici. Stalo se tak dne 16. února ve stanici Tovární-sladovna. Tato
stanice byla minulý rok, v rámci rozsáhlé rekonstrukce křižovatky a výstavby hypermarketu, přesunuta cca o 100m dále po směru jízdy. Hlavními "aktéry" celé, pro
Chrudim zajímavé, situace byly vozy CRA 01-81 a HB 66-34.
Autobus CRA 01-91
(9. 9. 2005 , Petr Ježek)
Po delší době se v ulicích města Chrudimě objevil vůz MHD CRA 01-91. Vůz je s největší pravděpodobností po kompletní GO.
Původní, červenobílý nátěr, byl odstraněn. Vůz je nalakován v barvách Connexu, označení typu vozu je, narozdíl od některých jiných vozů,
správně, tj. Karosa B 732.
Výluka - závody MTB
(31. 7. 2005 , Petr Ježek)
Další výluka v chrudimské MHD proběhla dne 30. července 2005, kdy se na Školním náměstí konaly závody horských
kol. Tato výluka se týkala obou víkendových linek 7 a 8, které opět zavítali do Heydukovi ulice. Na snímku vůz
HB 64-12 na lince 7. S další výlukou a zároveň změnou dopravní obslužnoti centra města musí počítat cestující v
době od 1. do 8. srpna, kdy v oblasti Školního náměstí bude probíhat pouť.
Kuriozita ve značení typu vozu
(28. 6. 2005 , Petr Ježek)
Velmi zvláštní úkaz najdete v chrudimském provozu. Je jím označení typu vozu SPZ CR 80-45, který
na zadní části vozu hrdě hlásá "Karosa C 732". Jelikož se jedná o vůz, který je s největší pravděpodobností
po GO, bylo použito nikoliv originální, ale zřejmě interní označení přepravce. O jaký typ vozu se původně
jednalo redakce momentálně zjišťuje. (Omluvte prosím sníženou kvalitu snímku, který byl pořízen mobilním telefonem)
Úvahy nad sloučením Chrudimě a Pardubic
(květen 2005 , Petr Ježek)
V poslední době se vynořují úvahy o sloučení města s Pardubicemi. I když se zatím spíše jedná o zbožné přání
a úvahy ze sféry sci-fi, z hlediska řešení MHD se nejedná o nic nereálného. Úsek mezi Jeseničánky a
hranicí města Chrudim je dlouhý cca 7 km. V dnešní době se zde buduje obchvat obcemi Dražkovice, Mikulovice
a Medlešice - silnice I/37, takže současná komunikace bude v roce 2006 k dispozici VHD. Určitě by nebylo pro
občany Chrudimě od věci využívat prodloužených spojů linky 18 či 10, které dnes končí v Dražkovicích,
resp. v Mikulovicích, za využití přepravního tarifu DP Pardubice. Jestli je reálné uvažovat o prodloužení
trolejbusů, či využití trolejbusů s agregáty na souběžných linkách do Chrudimi zřejmě ukáže čas.
Výluka 14. května 2005
(14. 5. 2005 , Petr Ježek)
950 let od první zmínky o městě Chrudim. Tak v tomto duchu se nesla sobota 14. května 2005, kdy od rána
probíhali oslavy v různých částech tohoto města. Chrudim rovněž navštívil i nejvyšší ústavní představitel naší
republiky - prezident Václav Klaus. Z hlediska dopravy lze zkonstatovat 2 zajímavosti. Jednak reklama na
slavnosti umístěná na vozidlech Connexu, vypravovaných z chrudimské provozovny a objízdná trasa víkendových
linek, která vedla ulicí Heydukovou (odbočuje hned za stanicí V Tejnecku). Fotografie průjezdu vozu 1E3 5434
právě touto ulicí, kde i přes dopředu inzerovaný zákaz stání, překáželi někteří neukáznění motoristé.
Za povšimnutí stojí opět velmi nevýrazné označení linky na předním info panelu, které je stejně velkým písmem
jako označení stanic.