ČESKÉ NEZÁVISLÉ DOPRAVNÍ SDRUŽENÍ
Czech Independent Transport Association, Tschechische unabhängige Verkehrsgesellschaft
WWW.CNDS.CZ
Kolínská řepařská drážka
Mezi Sendražicemi a Ovčáry je možné najít velmi zajímavou stavbu. Jedná se o obnovu Kolínské řepařské drážky, která se v těchto místech nacházela již v 19. století. Úzkorozchodná železnice zaznamenala nepochybně největší rozmach v době mezi dvěma světovými válkami, kdy trať spojovala cukrovar v kolínském Zálabí přes Sendražice Jestřábí Lhotu. Opuštěné a z větší části dosud nevyužité těleso tratě tak je v dnešní době velmi dobře patrné. Se stavbou se začalo již v roce 2005, přičemž dokončení stavební části realizace bylo završeno 23. června 2007. Náklady se doposud, dle zjištěných informací od "řepáků", vyšplhaly na 23 mil. Kč. Z toho je např. zajímavá částka na renovaci parního stroje 10 "Katka", která přesáhla 1 mil. Kč.
Redakce stavbu stavbu poprvé navštívila 14. října 2006. Od té doby byly návštěvy poměrně časté, proto jsme zaznamenali stavbu uprostřed polí a to jak mechanicky, tak i ručně. Kolínská řepná drážka je nyní v provozu. Po zhruba 2 km drážky se můžete svést každý víkend. Odjezd směr Býchory je stanoven pravidelně po 2 hodinách s tím, že se po víkendech střídá dieselová a parní trakce. Drážka je poměrně snadno dosažitelná z centra i o víkendu linkou MAD Kolín č. 10, směr Sendražice. Pokud zvolíte jako dopravu automobil, nemusíte se bát, že nezaparkujete. Místa je tu dost na bezplatném parkovišti. Vůbec zázemí celé drážky je velice komfortní. Stylová výdejna jízdenek (původem ze Žlebů), stálá expozice na téma všech polabských drážek, "hospůdka", čisté WC je vše co může návštěvníkovi umocnit dojem z příjemného výletu. Samotná jízda poté trvá 25 minut s tím, že projedete výhybnu Černý most, na konci tratě (vybaveného info cedulí a WC) pak můžete sledovat obratový manévr. Pro nejnovější informace doporučujeme navštívit oficiální stránky klubu, odkaz najdete v levém sloupci této stránky, nebo přímo na našich stránkách ZDE, kde najdete info přímo od členů klubu. (jez)

Obr. 1. Čilý ruch na sendražickém nástupišti, aneb půl hodiny do odjezdu a lokomotiva nikde.

Obr. 2. Zakoupením pražce č. 185 ČNDS o.s. také přispělo na výstavbu této, bezesporu pozoruhodné, drážky.

Zajímavosti:
Počet hnacích stojů: 5 (1x parní)
Počet osobních vozů: 3
Počet původních vozů: 1
Délka tratě: cca 2 km (prozatím)
Doba projížďky: 25 min.
Jízdné dieselový provoz - dospělí: 40,- Kč, dítě: 20,- Kč
Jízdné parní provoz - dospělí 50,- Kč, dítě: 30,- Kč
Slevy pro rodiny a důchodce.

Na trati si pozorný cestující může povšimnout, těsně před příjezdem do výhybny Černý most, výhybky, z které neodpočuje žádná trať. Jedná se o možné pokračování odbočky v původním směru do Ovčár. Obec Ovčáry v současné době, opět dle informací získaných od "řepáků", uvažuje podpoře výstavby odbočky ve směru do této obce. Určtě by se tak oživil cestovní ruch v této obci na dohled od sponzora drážky T.P.C.A.
Obr. 3. Budoucí odbočka do obce Ovčáry zatím působí jako narušitel celistvosti tratě.
foto a text: Petr Ježek
úvodní logo převzato z oficiálních stránek Klubu pro obnovu Kolínské řepařské drážky.
Více fotografií naleznete v průběžně aktualizovaných fotogaleriích.
::Úvod ::Redakce ::Kontakt